بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
  • نظرات : بدون دیدگاه

 

آی کیونت: سئو  در واقع مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو و کاربر، بطور همزمان می باشد. روش های بسیاری جهت بازاریابی در فضای آنلاین وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان طراحی سایت، ساخت اپلیکیشن،  ایمیل مارکتینگ، تبلیغات گوگل ادوردز ، سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو و … را نام برد.

موتور های جستجو نظیر گوگل، بینگ، یاهو، اسک و …، بیش از ۷۰% جستجو ها در موتور جستجو گوگل انجام می شود. در نتیجه وقتی صحبت از بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو پیش می آید در واقع هدف بهینه سازی سایت برای موتور جستجو گوگل است. البته در این بین از جذب رضایت کاربر نیز نباید غافل شد. در پیاده سازی استراتژی های سئو هر زمان که احساس کردید لازم است از جلب رضایت کاربر بگذرید بدانید که مسیر را به اشتباه رفته اید. گوگل جهت بررسی و رتبه دادن به سایت های برتر در هر حوزه ای، سایت های گوناگون را بر اساس ۲۰۰ فاکتور مختلف بررسی کرده و برترین جایگاه را به سایتی اختصاص می دهد که بهترین عملکرد در رعایت نمودن این ۲۰۰ نکته را به انجام رسانده باشد.

سئو در واقع مجموعه روش ها و استراتژی هایی است که با پیاده سازی آن ها توسط متخصصین سئو بر روی یک وب سایت، بعد از گذشت مدت زمانی می توان به وضوح شاهد پیشرفت جایگاه سایت مورد نظر در نتایج موتور جستجو گوگل شد.

 

دلیل اهمیت دادن به سئو و بهینه سازی سایت

به طور متوسط روزانه  ۷۰ میلیارد سرچ در موتور جستوجو گوگل انجام می شود. بیش از ۹۰% این جستوجو ها در صفحه اول نتایج گوگل به نتیجه می رسند. در این بین رتبه های برتر صفحه اول نتایج جستجو، یعنی جایگاه ۱ تا ۳ بیش از ۶۰% کلیک ها را شامل می شوند و ۴۰% بقیه کلیک ها به مابقی رتبه ها اختصاص داده می شود. از این موضوع می توان به ارزشمندی رسیدن به صفحه اول نتایج جستجو (SERP) و در بهترین حالت قرارگرفتن در ۳ رتبه برتر گوگل پی برد. سئو و استراتژی های صحیح آن، در واقع مسیر رسیدن به این جایگاه ارزشمند و سودآور و همچنین جذب هدفمند مشتریان، برای سایت شماست.

سئو پروسه ای زمان بر و مستمر است که اگر به درستی بر روی سایت پیاده سازی شود، نتایج ماندگار و ارزشمندی را برای وب سایت شما رقم خواهد زد. زمان، مهم ترین سرمایه گذاری در علم سئو است. بسته به میزان رقابتی که در کلمات کلیدی شما وجود دارد سئو یک سایت ممکن است از هفته ها تا چند ماه برای رسیدن به نتیجه به زمان نیاز داشته باشد. سئو یک سایت هرگز متوقف نخواهد شد زیرا الگوریتم های گوگل که وظیفه بررسی سایت ها را بر عهده دارند بصورت بی وقفه در حال به روز رسانی هستند. از این رو وظیفه متخصصین و کارشناسان سئو به روز نگه داشتن علم و دانش خود و پیاده سازی این علم و دانش به روز شده بر روی وب سایت شماست.

مطالب پیشنهادی:  نحوه نگارش یک رپرتاژ آگهی مناسب

 

چه هدفی به دنبال سئو و بهینه سازی است؟

سئو به وب سایت شما کمک می کند تا با بهبود جایگاه وب سایت، بتوانید رتبه های ارزشمند گوگل را از آن خود کنید. تا در صورت جستوجو کلمات کلیدی مورد نظر توسط کاربران، سایت شما به آن ها نمایش داده شود. از این رو با سئو، این امکان برای شما و سایت شما فراهم می شود، که به سادگی پیش روی چشمان افرادی قرار بگیرید که در حال جستجوی محصولات و یا خدمات شما هستند. با انجام سئو بر روی وب سایت خود و فراهم کردن پاسخ صحیح به نیاز کاربر، می توانید مخاطبان خود را از یک کاربر بازدیدکننده به مشتری بالفعل محصولات و یا خدمات خود تبدیل کنید. سئو باعث افزایش ترافیک ورودی به سایت شما و در نتیجه افزایش فروش شما می شود.

از بین ۲۰۰ فاکتوری که الگوریتم های گوگل براساس آن ها اقدام به بررسی و رتبه دهی به سایت های گوناگون می کنند، می توان بخش های مختلف سئو سایت را در سه دسته بندی مختلف تقسیم کرد:

سئو داخلی (On Page SEO)

سئو داخلی یک سایت به مجموعه مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که لازم است درون خود سایت انجام و پیاده سازی شود. از این جهت به آن سئو داخلی یا سئو درون صفحه نیز گفته می شود.

فعالیت هایی که لازم است درون یک سایت جهت بهبود رتبه و جایگاه آن در موتور جستوجو گوگل انجام شود شامل موارد زیر است:

  • تولید محتوای منحصر به فرد متنی، صوتی، تصویری و … .
  • انجام لینک سازی داخلی صحیح جهت نمایش ارتباط بخش های مختلف سایت با یکدیگر
  • استفاده از متا تگ های تایتل و دیسکریپشن
  • استفاده از تک های هدینگ H1 الی H6
مطالب پیشنهادی:  سئو و بهینه­ سازی سایت پزشکی

 

سئو خارجی (Off Page SEO)

سئو خارجی یک سایت به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که خارج از سایت مورد نظر جهت بهبود رتبه آن انجام می شود از این رو به آن سئو خارجی و یا سئو خارج از صفحه نیز گفته می شود.

فعالیت هایی که لازم است خارج از یک سایت انجام شود تا بتواند در نتایج برتر موتور جستوجو گوگل نمایان شود شامل موارد زیر است:

  • دریافت لینک از سایت هایی که موضوعاتی مرتبط با موضوع سایت شما را داشته و همچنین اعتبار دامنه ای بیشتر از اعتبار دامنه سایت شما را دارا باشند
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • ایجاد تعامل با کاربر از طریق کامنت و نظرخواهی
  • بهینه سازی سایت برای موبایل با ریسپانسیو کردن صفحات سایت

 

سئو تکنیکال (Technical SEO)

سئو تکنیکال به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که سایت را از لحاظ تکنیکال و فنی برای موتور های جست و همچنین جو و خزش ربات های گوگل ساده و قابل فهم سازد.

مواردی که در سئو تکنیکال لازم است که بررسی و رعایت شوند شمال موارد زیر است:

  • بررسی و افزایش سرعت سایت
  • بررسی و تهیه فایل robots.txt جهت راهنمایی ربات های گوگل بابت بررسی و یا عدم بررسی صفحات سایت
  • بررسی و تهیه نقشه سایت sitemap.XML جهت معرفی صفحات سایت به ربات های گوگل
  • رفع خطای های ۴۰۴

 

انواع سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری

در بین استراتژی های متفاوتی که جهت بهبود رتبه سایت توسط متخصصین سئو بر روی سایت پیاده سازی می شود، روش های صحیح به سئو کلاه سفید (White Hat)  معروف هستند. که با پیروی و تبعیت از قوانین گوگل سبب به نتیجه رسیدن سئو بر روی سایت و کسب نتایج پایدار در بین رتبه های برتر گوگل می شوند.

در این میان روش هایی که به دنبال فریب دادن گوگل و بازی با الگوریتم های آن برای رتبه گرفتن از گوگل با روش های غیرقانونی و اسپم هستند تحت عنوان سئو کلاه سیاه  (Black Hat)  شناخته می شوند.

تکنیک های دیگری نیز با عنوان سئو کلاه خاکستری وجود دارند که در واقع تکنیک های اشتباه و کلاه سیاهی هستند که هنور توسط گوگل شناسایی نشده اند ولی در هر به روزرسانی الگوریتم ها احتمال شناسایی آن ها و در نتیجه جریمه شدن سایت شما توسط گوگل وجود خواهد داشت.

امکان فریب گوگل، این موتور جستوجوی هوشمند تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت. با به کار بردن تکنیک های کلاه سیاه ممکن است در کوتاه مدت نتایجی را دریافت نمایید اما به زودی و با کشف این روش ها توسط گوگل توسط این موتور جستوجو به شدت جریمه شده و رتبه خود را برای همیشه از دست خواهید داد.

مطالب پیشنهادی:  انواع نمونه‌های رپورتاژ آگهی و تاثیر آن در سئو

 

مزایای سئو و بهینه سازی 

همانطور که ممکن است بدانید سئو سایت دارای مزایای بی شماری است که در ادامه به برترین مزایای انجام سئو بر روی وب سایت اشاره خواهیم کرد:

  • سئو سبب افزایش بازدید از سایت شما می شود.

بدون شک با انجام سئو بر روی وب سایت و قرار گرفتن در لینک های برتر صفحه اول گوگل بیش از ۶۰% جستجوهای انجام شده با کلیک بر روی وب سایت شما به نتجیه خواهد رسید.

  • هزینه سئو نسبت به سایر روش های تبلیغاتی کمتر است.

نسبت به سایر روش های تبلیغاتی همچون انجام تبلیغات گوگل که همواره نیاز به پرداخت هزینه دارند، در سئو با انجام هزینه ای مقطعی از چند هفته تا چند ماه (کمتر از یکسال) می توان به نتایج پایداری دست یافت.

  • سئو به کسب و کار شما اعتبار می بخشد.

با انجام سئو و قرارگرفتن در رتبه های ۱ تا ۳ موتور جستجو گوگل به صورت طبیعی اعتبار کسب و کار شما افزایش خواهد یافت.

  • درصورت عدم انجام سئو از رقبای خود عقب خواهید ماند.

بدون شک با افزایش روزبه روز میزان جستجوها و اینترنی شدن کسب و کارها، تمامی بیزینس های موفق به دنبال دست یافتن به جایگاه های برتر گوگل هستند، هوشیار باشید که از رقبای خود عقب نمانید.

  • با انجام سئو نرخ تبدیل کاربر به مشتری بسیار بالاست.

از آنجایی که سئو سبب اعتبار کسب و کار شما شده و اعتبار اعتماد را منجر می شود، در نتیجه با انجام سئو نرخ کانورت و  یا تبدیل کاربر به مشتری بسیار افزایش خواهد یافت.

  • سئو قابل اندازه گیری است.

با انجام سئو گزارش هایی بصورت ماهانه از روند رو به رشد سایت، تعداد افراد بازدید کننده از سایت، ترافیک ارگانیک سایت و … به سهولت قابل دسترسی است.

نکته پایانی

توجه به این نکته اهمیت دارد که سئو هزینه نیست، سرمایه گذاری است. یک سرمایه گذاری سودبخش که اگر با برنامه ریزی و استراتژی صحیح، توسط تیمی متخصص بر روی وب سایت شما پیاده سازی شود می تواند موجب افزایش چند صد برابری ترافیک ورودی به سایت شما و در نتیجه افزایش درآمد شما بسیار بیشتر از آنچه می اندیشید شود.