سئو و بهینه­ سازی سایت پزشکی

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
  • نظرات : بدون دیدگاه

در عصر دیجیتال یکی از مهمترین نیازهای هر شغلی تبلیغات اینترنتی است و در این میان یکی از مشاغلی که نیاز شدید به تبلیغات اینترنتی دارند، شغل پزشکی است. در این مطلب قصد داریم به موضوع چگونگی ارتقاء سئو و بهینه سازی یک سایت پزشکی بپردازیم.

در ابتدا باید گفت که معنی سئو و بهینه­ سازی سایت پزشکی این است که با انجام مجموعه اقداماتی، رتبه سایت پزشکی شما در نتایج موتورهای جست ­و جو ارتقا پیدا کند.

با بهینه ­سازی سایت پزشکی، شما می­توانید خدمات پزشکی و توانبخشی کسب و کار خود را در معرض دید تعداد زیادی از بیماران و مراجعین آنلاین قرار دهید و در نتیجه این اقدام، بیماران بیشتری جذب مطب یا مرکز درمانی شما شوند.

آیا به چند برابر کردن درآمد ماهیانه خود فکر کرده ­اید؟

آیا می­دانستید امروزه بیش از ۷۰% افراد برای پیدا کردن پزشک و متخصص مورد نیاز خود، به اینترنت مراجعه می­کنند؟

آیا می­دانید چگونه می­توانید تعداد مراجعین کلینیک­ های خود را چندین برابر کنید؟

آیا شما برای مرکز درمانی خود وب­سایت ویژه­ ای طراحی کرده ­اید؟

آیا می­دانید سئو سایت چه تأثیر شگفت­ انگیزی بر افزایش تعداد مراجعین شما دارد؟

چرا باید یک سایت حرفه­ ای و معتبر برای مرکز پزشکی خود داشته باشید؟

اهمیت سایت پزشکی در نتیجه گوگل

رشته پزشکی با سلامت انسان­ها در ارتباط است. با این وجود، در حرفه پزشکی نیز همچون سایر مشاغل برای جذب هرچه بیشتر بیماران، باید توجه ویژه ­ای به بازاریابی آنلاین داشت.

چرا که اکثر افراد در فضای مجازی فعالیت دارند و برای پیدا کردن بهترین و معتبرترین پزشک و کلینیک مورد نظر خود، در اینترنت به جست­وجوی آنلاین می­پردازند.

به همین خاطر، برای دسترسی راحت­تر، جلب اعتماد، و جذب هرچه بیشتر مراجعین آنلاین به سمت مرکز خدمات پزشکی خود، طراحی سایت به صورت کاملاً حرفه­ ای شدیداً مورد نیاز است.

سئو چیست؟ و بهینه­ سازی سایت پزشکی به چه معنا است؟ SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization و به معنی بهینه­ سازی وب­ سایت برای موتورهای جست­و و جو است. به زبان ساده ­تر، مجموعه کارهایی است که روی سایت و محتوای آن انجام می­شود تا صفحات سایت شما در صدر نتایج جست­وجو گوگل قرار بگیرد. در نتیجه، سئو موجب افزایش بازدید از سایت شما می­شود.

مطالب پیشنهادی:  اقدامات لازم برای سئو و بهینه سازی

از نظر تکنیکی، ۲ نوع سئو داخلی (on page SEO) و سئو خارجی (off page SEO) وجود دارد. سئو داخلی و خارجی با یکدیگر متفاوت بوده، اما دارای اهمیت یکسانی برای موتورهای جست­وجوگر هستند.

سئو داخلی یعنی، استفاده از تکنیک­هایی که در بهینه سازی محتوای سایت برای موتورهای جست­و جو نقش دارند. در مجموع، سئو داخلی به طراحی سایت و محتوای شما بستگی دارد. این تکنیک به سئو تگ­های عنوان، متا تگ­ها، متا توضیحات، عنوان­ها، پاراگراف­ها، تصاویر، URLها و لینک­های ورودی و خروجی می­پردازد.

سئو خارجی یعنی، استفاده از تکنیک­هایی که خارج از سایت و به منظور کسب اعتبار برای سایت انجام می­شود. به طور کلی، سئو خارجی به دریافت بکلینک از سایر سایت­ها و گرفتن سیگنال از شبکه ­های اجتماعی می­پردازد.

در صورت استفاده از دوپینگ (تکنیک­های ممنوعه)، داور بازی (گوگل) با گرفتن پنالتی به نفع سایت­های پزشکی رقیب، سایت شما را جریمه می­کند. در نتیجه، سایت شما به قعر جدول گوگل سقوط می­کند و از لیست نتایج حذف می­شود.

روش­های مختلف در ارتقاء سئو پزشکی 

سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری، سئو کلاه سیاه و سئو منفی است.

سئو کلاه سفید به معنای تولید محتوای با کیفیت و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با آن است.

سئو کلاه سفید بهترین شیوه بازاریابی آنلاین بوده، اما در این روش نتایج کمی طولانی­تر به دست می­آید.

سئو کلاه خاکستری ترکیبی از روش­های کلاه سفید و کلاه سیاه است.

با سئو کلاه خاکستری زودتر به نتیجه خواهید رسید، ولی خطر جریمه شدن توسط گوگل وجود دارد.

سئو کلاه سیاه به معنای استفاده از روش­های خلاف قوانین موتورهای جست­وجو است.

سئو کلاه سیاه با استفاده از تکنیک­هایی نظیر استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، خرید بک لینک سعی در فریب دادن گوگل دارد.

با استفاده از تکنیک کلاه سیاه در زمان کوتاهی سایت شما در صفحه اول نتایج گوگل قرار می­گیرد، اما خطر جریمه شدن توسط گوگل خیلی زیاد است.

سئو منفی به معنای استفاده از روش­های سئو کلاه خاکستری و کلاه سیاه در سایت­های دیگران است. هدف از سئو منفی، تخریب سایت­­های رقیب است.

مطالب پیشنهادی:  بهینه‌سازی وب سایت و تبلیغات در گوگل

سایت پزشکی خود را بهینه سازی کنید

با گسترش روز افزون استفاده از گوگل و سایر موتورهای جست­ و جو، روزانه میلیاردها سرچ در اینترنت صورت می­گیرد. طبق آمارها، بیش از ۹۰ درصد کاربران تنها صفحه اول نتایج جست­وجو را مطالعه می­کنند. و براساس تحقیقات انجام شده، بیش از نیمی از کاربران در صفحه اول تنها به ۳ پیشنهاد اول گوگل مراجعه می­کنند.

حضور سایت شما در صدر نتایج جست­وجو برای کلمات کلیدی، اعتماد مخاطبان را نسبت به شما افزایش داده و در نتیجه، موجب حفظ بیماران قبلی و جذب مراجعین جدید می­شود.

اما، به خاطر داشته باشید که گوگل در حوزه پزشکی و سلامت بسیار حساس و سختگیر است. زیرا محتوای سایت­های پزشکی مستقیماً با جان انسان­ها و سلامت جامعه در ارتباط است.

بنابراین، سئو سایت پزشکی و استفاده از نیروهای متخصص و باتجربه برای سئو، اکیداً توصیه می­شود.

سئو سایت پزشکی 

  1. کسب رتبه بالا در نتایج جست­وجوی کاربران (افزایش شانس دیده شدن)
  2. برندینگ شما و مرکز درمانی شما
  3. جلب اعتماد بیماران
  4. افزایش ترافیک ورودی به سایت (افزایش بازدید از سایت)
  5. کمک به دیجیتال مارکتینگ پزشکی
  6. جذب بیماران و مددجویان بیشتر
  7. و در نهایت افزایش درآمد …

سئو سایت پزشکی و صفحه نخست گوگل

فاکتور های زیادی برای انتخاب رتبه نمایش سایت پزشکی شما در نتایج جست­ و جو گوگل وجود دارد. با بهینه­ سازی و سئو این فاکتورها شما می­توانید جایگاه بالایی را در نتایج گوگل برای سایت خود کسب کنید.

برای ارتقاء و بهبود سئو سایت پزشکی:

استفاده از یک دامنه خاص و مناسب برای سایت پزشکی.

طراحی سایتی با عمکردی سریع.

طراحی سایتی با امنیت بالا.

استفاده از قالبی زیبا و جذاب برای سایت.

بهینه­ سازی سایت برای نمایش در همه دستگاه­ها، از جمله: کامپیوتر، لپ­تاپ، تبلت، موبایل و …

تهیه مستمر انواع محتواهای یونیک و باکیفیت (به صورت: مقاله، تصویر، پادکست، ویدیو و …) در زمینه موضوع سایت.

  1. بهینه کردن محتواها برای مخاطبین و موتورهای جست­وجو (مثلاً: نوشتن محتوای علمی داغ داغ با چاشنی کلمات کلیدی مناسب و پرجست­وجو).
  2. قرار دادن لینک سایت خود در دایرکتوری­های پزشکی.
  3. قرار دادن لینک سایت خود در کانال­های مختلف انجمن­های گفت­وگوی پزشکی.
  4. قرار دادن لینک سایت خود در اپلیکیشن­های محبوب در زمینه پزشکی و سلامت.
  5. توجه بیشتر بر سئو محلی سایت پزشکی خود برای جذب هرچه بیشتر بیماران و مددجویان محل خود.
  6. قرار دادن آدرس خود در گوگل مپ با ایجاد یک پروفایل در گوگل مای بیزینس (Google My Business).
  7. ایجاد سیستم نوبت­دهی آنلاین برای مراجعین.
  8. استفاده از شبکه­ های اجتماعی برای لینک دادن به سایت خود و همچنین برقراری رابطه با مراجعین و گرفتن فیدبک از آنها.
  9. ایجاد صفحه سؤالات پرتکرار بیماران و مددجویان در سایت.
  10. بهبود تجربه کاربری.
  11. شناسایی رقبای سایت پزشکی خود، که برای کلمات کلیدی جست­وجو شده با سایت شما رقابت می­کنند، و استفاده از استراتژی­های مفید آنها برای رشد سایت خود.
  12. استفاده صحیح از نشانه گذاری اسکیما (Schema Markup) در سایت.
  13. ایجاد نقشه سایت برای موتورهای جست­ وجو.
مطالب پیشنهادی:  چه اهدافی را باید در سئو مد نظر قرار داد؟

پرهیز از برخی تکنیک­ها در سئو سایت پزشکی

۱. تولید محتوای اتوماتیک

۲. استفاده از محتوای تکراری و کپی

۳. استفاده از مقالات بازنویسی شده به صورت ظاهری

۴. استفاده از کلمات کلیدی غیر مرتبط در مطالب

۵. استفاده از کلمات کلیدی زیاد در محتواها

۶.استفاده از عنوان­ های جذاب ولی نامرتبط

۷.استفاده از متن یا لینک­های پنهان

۸.ساختن و خریدن بکلینک­ های زیاد

۹. استفاده از صفحات تکراری

۱۰. ایجاد صفحات با رفتارهای مخرب (مثلاً استفاده از بدافزارها)

سئو داخلی و خارجی سایت پزشکی

به طور کلی، توصیه می­شود به سئو داخلی و خارجی سایت توجه ویژه ­ای داشته باشید و از تکنیک­ های سئو کلاه سفید در سئو سایت  پزشکی خود استفاده کنید.

امروزه شاهد حضور روزافزون سایت­های پزشکی فعال در زمینه ­های درمانی و توانبخشی در بستر اینترنت هستیم.

اینجاست که طراحی ویژه و سئو حرفه ­ای سایت پزشکی، نقش یک مربی در حد گواردیولا را در تیم شما ایفا می­کند (ناگفته نماند که شما مدیر عامل تیم هستید) تا با استفاده از آن بتوانید صدر جدول گوگل را در اختیار بگیرید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ آی کیونت