اهمیت الگوریتم گوگل رنک برین در سئو سایت؟

از جدیدترین و برترین الگوریتم های موتور جستجوی گوگل که بر مبنای هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) ساخته شده، الگوریتم رنک برین است.

رنک برین از پیچیده ترین الگوریتم های گوگل است و برای پایان دادن به فعالیت های سئو کلاه سیاه، سئو خاکستری و کلاسیک متولد شده و با نهایت هوشمندی خود به ما یادآور می شود که نیاز به تدوین استراتژی مناسب برای سئو سایت خود داریم، باید وب معنایی و تجربه کاربری را مد نظر قرار دهیم و تنها با اطلاعات مناسب، کامل، کاربردی و برطرف کردن نیاز کاربران است که می توانیم بر رقبای مان پیشی بگیریم.

از جدیدترین و برترین الگوریتم های موتور جستجوی گوگل که بر مبنای هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و یادگیری ماشینی (Machine Learning) ساخته شده، الگوریتم رنک برین (Google RankBrain Algorithm) است.

مهمترین وظیفه رنک برین نمایش نتایج جستجوی گوگل براساس شناخت الگوهای جدید، تعامل رفتار کاربران، درک و تشخیص مفهومی کلماتی است که کاربران در این موتور، حتی برای اولین بار جستجو می کنند. از بارزترین تفاوت های این الگوریتم با سایر الگوریتم های خانواده خود در این است که همیشه در حال یادگیری و بهینه کردن خود می باشد و دیگر نیازی به آپدیت جدید از طرف تیم گوگل نداشته و این وظیفه بسیار مهم بر عهده خودش قرار داده شده است.

قبل از رنک برین میزان تاثیر الگوریتم ها، سیگنال ها و معیارهای جستجوها به صورت دستی توسط مهندسان گوگل اعمال می شدند، پس از استفاده از هوش مصنوعی و پروژه گوگل دیپ مایند، برای اولین بار استفاده از الگوریتم رنک برین در تاریخ ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۵ توسط گوگل تایید شد و اعلام کرد که از سال ۲۰۱۶  بیش از ۱۵ درصد رتبه بندی در صفحه نتایج جستجو (SERP) توسط این الگوریتم انجام می شود و در کنار پادشاهی محتوا و لینک بیلدینگ، سومین عامل کلیدی در رتبه بندی سایت هاست.

مطالب پیشنهادی:  راهنمای خرید رپورتاژ آگهی برای کارآفرینان

از نظر تشخیص مفهومی عبارت جستجو شده در گوگل، این الگوریتم شباهت زیادی به الگوریتم مرغ مگس خوار داشته ولی هدف نهایی الگوریتم RankBrain، جلب رضایت کاربران است و چون ملاک اصلی سنجش آن رفتار کاربر می باشد، وظیفه اش این است که پس از دریافت تجربه ای که از سمت کاربر و رفتار ایشان به دست می آورد، به یادگیری خود افزوده و خود را به روز کرده و به اصطلاح یادگیری و هوش خودش را بالاتر ببرد تا بتواند نتایج دقیق تری را با توجه به موقعیت کاربران، سابقه جستجوی آنها و درک آن چیزی که به دنبالش هستند، به نمایش بگذارد، پس دیگر به راحتی گذشته نمی توان گوگل را دور زد!

” پس نتیجه می گیریم که این الگوریتم با تفسیر کلیدواژه های یک کاربر و تلاش بر درک مفهوم نیاز او در کنار تجربه گذشته خود و دیگر کاربران این موتور جستجو و سایر پارامترهای سئو که مهندسان گوگل شمار آن را حدود ۲۰۰ عامل شمرده اند، سایت ها را رتبه بندی می نماید. یعنی دیگر تنها نمی توان اعتبار دامنه، بک لینک های باکیفیت، چگالی کلمات کلیدی یا جدید بودن محتوای سایت را مد نظر داشت بلکه مهمترین عامل در این الگوریتم تجربه کاربری (UX) است. 

و خبر خوشحال کننده دیگر اینکه؛ در گذشته رقابت با یک سایت که قدمت زیاد، بک لینک های بسیار قوی یا محتوای نسبتا خوبی داشت بسیار سخت بود، ولی با این ماشین هوش مصنوعی گوگل، در صورتی که بتوانیم نرخ کلیک CTR بهتر، محتوای کاملتر، بهتر و کاربردی تری برای کاربران خود آماده کنیم، این الگوریتم کمک بسیار بزرگی برای رقابت یک سایت که حتی تازه راه اندازی شده، بوده و اگر خوب کار کنید و از  بازگشت یک کاربر برای جستجوی مجدد همان کلیدواژه یا محتوای مشابه جستجوی قبلی خود جلوگیری نمایید؛ شما پیروز نبرد در صفحه نتایج جستجو خواهید ماند.

مطالب پیشنهادی:  تاثیر استفاده از خدمات رپورتاژ آگهی در سئو

راهنمای عملی استفاده بهینه از الگوریتم گوگل رنک برین

با توجه با الگوریتم رنک برین، وب مسترها باید چه مواردی را بهینه سازی نمایند؟

  • به کار بستن تکنیک ها و استراتژی سئو کلاه سفید
  • استفاده از کلمات کلیدی طولانی تر و سوالی برای رساندن مفهوم محتوا به موتور جستجوی گوگل تا نتایجی به صورت اسنیپت داشته باشیم.
  • استراتژی تولید محتوای با کیفیت، کاربردی و کامل (بیش از ۱۵۰۰ کلمه) همراه با به کارگیری تگ های H1 تا H6 و در نتیجه
  • افزایش نرخ کلیک (CTR) کاربر در صفحه نتایج جستجو
  • کاهش بانس ریت (نرخ پرش) با به روز رسانی مطالب قدیمی، پیشنهاد هوشمندانه به مطالعه بهترین مطالب سایت و …
  • بالا بردن میانگین زمان حضور کاربر در سایت و بهبود تعامل کاربر
  • کامنت مارکتینگ و تشویق کاربر به درج نظر
  • و در یک کلام؛ بدانیم کاربر سایت ما به دنبال چه چیزی می گردد تا آنرا در اختیار او قرار دهیم!

سئوکار چه مواردی را نباید انجام دهد؟

  • دوری جستن از استفاده صرف از تایتل و عناوین جذاب با عدم تناسب با محتوای صفحه برای افزایش بازدید سایت
  • عدم اقدام به دور زدن گوگل و استفاده از تکنیک های سئو سیاه یا حتی سئو خاکستری
  • استفاده صرف از تحقیق کلمات کلیدی پربازدید بدون برطرف کردن احتیاجات و راهنمایی کاربران سایت